Over ons

De Waanzinnige Podcast is een idee van Maya Shamir (programmamaker) en Marije Ravelli (podcastmaker). Onze kinderen zijn beginnende lezers. Hoe vind je een goed boek dat op dit moment past bij je kind? En waarom zijn er eigenlijk geen leuke podcasts voor kinderen in Nederland? Wij gingen op zoek naar antwoorden. Nu maken we De Waanzinnige Podcast.

De redactie + credits

Op dit moment maken we De Waanzinnige Podcast in onze eigen tijd, zonder financiering en met waanzinnige hulp.

Concept: Marije Ravelli en Maya Shamir
Podcast: Marije Ravelli
Eindredactie: Maya Shamir
Eindmontage + meer: Maarten Westerveen
Tune: Into the Wild van Happy Camper / Job Roggeveen
Logo + meer: Jan Willem van den Ban / Enchilada
Fotografie op deze website: Thomas van Schaik

[Missie] De Waanzinnige Podcast wil alle kinderen in Nederland aansteken met leesplezier. [Visie] Want leesplezier is de sleutel tot verbeelding. Lezen verruimt ons denken, leert ons de ander beter te begrijpen en vergroot ons welzijn.

De Waanzinnige Podcast

Simpel idee: praat over boeken

Marije doet leesbevordering op de Piet Hein:  ‘Ik vertel kinderen in groep 4 t/m groep 8 kort iets over een boek. Ik leg uit waarom het me raakt, lees eruit voor en vraag na afloop wie het boek wil lezen. Dat is steevast de helft van de klas. Als ik – een moeder van 40 jaar oud – kinderen kan enthousiasmeren, simpelweg door iets leuks te vertellen over een boek, wat zou er gebeuren als kinderen het aan elkaar vertellen? En moeten we het verhaal van één kind over één boek niet gewoon delen met alle kinderen in Nederland?

De kracht van verbeelding

Literatuur helpt je om de wereld om je heen en jezelf beter te begrijpen en deze groter te maken. Literatuur helpt je om je te verplaatsen in de ander. En hoe jonger geleerd, hoe beter oud gedaan.

Leesoffensief

Op 3 december 2019 verscheen het bericht van de overheid: Ministers roepen op tot leesoffensief. NOS kopt: Leesvaardigheid en leesplezier Nederlandse scholieren afgenomen, we lezen dat leesvaardigheid en het leesplezier van 15-jarige scholieren is de afgelopen jaren achteruit gegaan. Dat blijkt uit internationaal onderzoek (PISA) onder bijna 5000 Nederlandse leerlingen. Scholieren hadden in 2018 meer moeite met tekstbegrip dan in 2015. Ook in vergelijking met leeftijdsgenoten uit 23 andere deelnemende landen.

Aan de slag!

De onderwijsministers Van Engelshoven en Slob willen de trend keren door lezen en voorlezen te stimuleren. Scholen krijgen binnenkort informatie over hoe het leesonderwijs verbeterd kan worden. De Waanzinnige Podcast is een praktische invulling voor leraren en ouders om hiermee nu al aan de slag te gaan.